top of page
  • Skribentens bildkhadijaskitchen.se

Vinbladdolma-

Denna rätten är Mellanösterns husmanskost. Färska vinbladdolma som rullas med rise, köttfärs och massa goda kryddor. Min tolkning är syrianska variation.



Recept fick jag från älskade syrianska vän. Hon tog tid att komma hemma hos mig. Tusen tack hulja du är bäst!





Recepten


400 g färska vinbladdolma

400 g nötfärs

3 dl gröt rice

3 msk tomatpuré

3 msk torkade mynta

5 st vitlöksklyftor

1 tsk citronsyra

2 msk sumac

1 tsk Paprika pulver

1,5 dl Turkisk yoghurt

1 msk salt

1 msk grillkrydda

1 burk krossad tomater

30 smör

3 dl vatten

1 färska tomat.




Gör så här



Blanda alla ingredienser till fyllningen i en bunke utan smöret och vatten, tomatpuré och blanda ordentligt med händen. Lägg åt sidan.





Lägg ris bladning mitt i bladet, vik in kanterna, vik upp den nedersta delen av bladet och rulla ihop till en rulle.






När du är klar med alla rullande, det är dags att montera.



Skiva tomaterna till runda skivor och lägg i botten av en rymlig kastrull.varva sedan vinbladdolma öven på och in till varandra.




 

Klicka tomatpuré och skär små tärningar smöret. Häll över vatten och lägg över en tallrik som inte är ömtåligt. Koka upp och sänka värmen och låt puttra gryta cir 1 timme. Stäng av plattan och svalna 1-2 timmar innan servering.



Hoppas att ska smaka!

















241 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Hej alla här inne!

Jag har bytt blogg mina vänner och hoppas att att ni vill följa med andra bloggen. Ni går in https://www.khadijaskitchen.se Tack så jättemycket

bottom of page